Počátky studia hudby kolem
r.1940 : tápání (Co také lze čekat od patnáctiletého kluka, který se sám
bez odborné pomoci začíná rozhlížet).
V městské hudební škole v
Berouně studuje hru na housle s jediným cílem studium na konzervatoři. 1944
skládá přijímací zkoušky je přijat, ale ve školním roce 1944-45 je
konzervatoř uzavřena. 1945 dostává pozvání k přijímacím zkouškám, ale
nezúčastnil se, protože poslední rok války pracoval v zemědělství a ruce mu
zhrubly.
Potřeba komponovat hudbu
vedla ke skutečnému studiu u ředitele hudební školy Ferdinanda Vodičky
(absolventa Mistrovské školy pražské konzervatoře u Vítězslava Nováka). V
době vysokoškolských studií je soukromým žákem Františka Píchy. Poté
následuje samostatné studium publikací Otakara Šímy, K.B.Jiráka, Karla
Janečka ..., studium partitur Mistrů (J.S.Bach, Händl, Haydn, Mozart,
Beethoven, Schubert, Berlioz, Smetana, Dvořák, Janáček, Martinů atd.).
K cenným zkušenostem patří i příležitostná setkání s Osobnostmi
jak hudebního (V.Talich, P.Bořkovec, A. Plocek, Holeček, J.Suk, V.Snítil atd.)
tak i literárního světa (J.Seifert).
Nenahraditelnou inspirací byla
vlastně i pedagogická praxe na gymnáziu (hudební výchova i český jazyk) a
přednášková činnost.
Bylo to totiž nejen vyučování, ale i stálá snaha pronikat hlouběji do
melodie a rytmu českého jazyka.
Za zmínku stojí i dlouhodobé
vedení :
- smíšeného sboru Foerster-Smetana v Úpici /30 let/
- smíšeného sboru a orchestru v Hostinném
- vedení studentských hudebních sborů
- chrámového sboru v Úpici
a s tím související kompozice
a úpravy pro ně.
|